Kommunikator > Løsninger > ICEconsult
En direct mail-kampagne som blev en overvældende succes - Kommunikator Reklameværksted

Kunsten at fremtrylle en responsprocent på over 25!

Low Cost Direct Marketing med stor effekt

»Vi har brug for en døråbner til landets kommuner«.
Sådan lød oplægget fra firmaet ICEconsult i al sin enkelhed.

ICEconsult er en islandsk IT-virksomhed, hvis danske afdeling ligger i Greve. Virksomheden er blandt de førende inden for Facility Management softwareløsninger, som de selv udvikler og forhandler.

Løsningen, som vi skulle skabe en døråbner for, har det meget rammende navn ‘Driftschefen’ og målgruppen hos kommunerne var - sjovt nok - driftscheferne..!

Da Danmark, efter kommunesammenlægningerne, nu kun består af 98 kommuner, fordelt på 5 regioner, kunne kontaktprisen godt være forholdsvis høj - men skulle samtidigt holdes inden for et overkommeligt budget.
I den kreative proces koncentrerede vi os næsten udelukkende om de kommunale driftschefers daglige udfordringer med at få overblik over aktiviteter, installationer, få styr på logistikken, rapportering,dokumentering - og ikke mindst, at have helt styr på økonomien hele tiden.

Vi ønskede at generere en opmærksomhedsskabende og sjov direct mail, hvor driftscheferne kunne genkende deres daglige problematikker og udfordringer. Samtidig skulle mailen indeholde et spørgeskema, hvor de samme driftschefer skulle afkrydse graden af problematikkerne i deres daglige arbejds­opgaver - ud fra deres nuværende system/værktøjer. Og som med mange af de rigtig gode ideer, så poppede den pludselig op og stod lysende klart: ‘Driftschefer kan trylle - for det er de nødt til!’

Herefter var resten ‘rugbrødsarbejde’, med billedvalg, grafisk udformning, tryk og klargøring til udsendelse.

Mailen bestod af en flad æske med tryllemotiv på forsiden. Inden i æsken var en trylleplakat til ophængning på driftschefens kontor, spørgeskemaet med tilhørende frankeret svarkuvert, selve mailbudskabet på kraftigt A3 papir - og ikke mindst et par hvide handsker og en tryllestav.

Som tak for ulejligheden med at besvare og returnere spørgeskemaet, kvitterede ICEconsult med et eksklusivt tryllesæt.

Kampagnen blev en overvældende succes, og fik en uprovokeret svarrespons på over 25%. Og den har allerede udmøntet sig i nye, faktiske kunder, adskillige kommuner i pipelinen og - ikke mindst - en positiv tilbagemelding og muligheden for at se kundernes behov og dermed et godt værktøj i hånden til det opfølgende salg.

Læs mere her: